Kundlojalitet till salu

20 augusti 2021 jonas olsson

Kan man köpa någons lojalitet? Absolut inte, om du frågar en fotbollssupporter. Deras lojalitet och kärlek till sin klubb är ett band som aldrig kan brytas. Inte för några pengar i världen. Däremot får du nog ett jakande svar om du frågar ett företag som sysslar med försäljning. 

Eller snarare deras kunder. Idag lever vi i en marknadsstyrd och kapitalistisk ekonomi med mycket konkurrens företagen emellan. Det får såklart konsekvensen att kunderna har väldigt många alternativ att välja mellan. 

Så varför skulle de välja att handla just hos dig när de kan köpa samma sak hos din konkurrent? För att du har säkrat deras lojalitet förstås. Hur då undrar du? Genom att de har blivit medlemmar i din kundklubb. En klubb för kunder. Dina kunder. En klubb som ger dina kunder exklusiva förmåner som belöning för att de väljer att handla just hos dig. Och som får dem att fortsätta välja din butik framför dina konkurrenters. 

 

Håll hårt i dina kunder

Somliga kanske tycker att det räcker att sänka priserna. Men då kommer dina konkurrenter göra samma sak. Det är så det fungerar på marknaden, och lagom till dess att du tryckt upp nya prislappar väljer kunderna bort dig igen. Det krävs alltså någonting alldeles extra. Om du istället involverar dina kunder i en medlemsklubb kommer deras kundlojalitet att tillhöra dig. De förstår att det finns saker att tjäna på att köpa sina varor och tjänster hos dig istället. 

Det är egentligen en klassisk win win-situation. Kunderna samlar poäng som leder till rabatter och unika erbjudanden. Därmed stannar de kvar som en del av din kundkrets. Samtidigt så lyckas du också behålla dina kunder istället för att konkurrerande företag ska snuva dig på dem. För den marknadsorienterade ekonomin är en tuff värld. Det gäller att hålla hårt i sina kunder om man vill behålla dem. 

Vårda relationerna i kundklubben

Lyckas du väl behålla dina kunder är det mycket värt. Då vet du att du har en trogen skara kunder ett tag framöver. Men det gäller förstås att vårda relationen. Bara för att du har fått dina kunder att gå med i din kundklubb är inte jobbet färdigt.

 Lojalitet är alltid en färskvara, och det gäller att inte ta någonting för givet. Annars hittar dina kunder en kundklubb hos din värsta konkurrent, och då är du tillbaka på ruta ett igen. Kundklubbar är både mål och medel, men bara en del av helheten.

Fler nyheter